Prijatie eura si želajú viac než tri štvrtiny českých podnikateľov

01.05.2014 Celý región

Praha 1. mája (TASR) - Česko by skôr či neskôr malo prijať euro. Sú o tom presvedčené viac než tri štvrtiny českých podnikateľov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý uskutočnili Svaz průmyslu a dopravy a Česká spořitelna v súvislosti s 10. výročím vstupu Českej republiky do Európskej únie. Na prieskume sa zúčastnilo celkovo 267 podnikateľov a firiem. Informoval o tom server novinky.cz.

Iba necelá štvrtina opýtaných, konkrétne 23 % podnikateľov, je proti prijatiu spoločnej európskej meny. Vo verejnosti je zasa tento pomer presne opačný - podľa nedávneho prieskumu agentúry STEM len štvrtina podporuje zavedenie eura.

Štvrtina podnikateľov usudzuje, že "včera bolo neskoro", čo znamená, že Česko malo prijať euro už dávno. Takmer 30 % je za jeho prijatie v roku 2018 až 2020 a zhruba 22 % sa domnieva, že krajina by mala euro prijať po roku 2020.

"Hlavnými dôvodmi sú exportne orientovaná ekonomika a firmy, z ktorých mnohé už teraz používajú euro pri obchodovaní, takže by sa im znížili transakčné náklady," povedal pre novinky.cz hovorca Svazu průmyslu a dopravy Milan Mostýn.

Prijatie jednotnej meny by navyše zatraktívnilo krajinu pre investorov a znamenalo by rozšírenie podnikateľských príležitostí. Zväz s odkazom na ekonomické analýzy uviedol, že zavedenie eura by malo posilniť rast hrubého domáceho produktu (HDP) o 1 až 2 %. To znamená až o 60 miliárd Kč (2,19 miliardy eur) ročne.

K samotným dôsledkom českého vstupu do EÚ sa podnikatelia vyjadrovali skôr kriticky. Vyše 80 % z nich si myslí, že Česko nemá v inštitúciách EÚ dostatočné renomé a má tak malú možnosť niečo ovplyvniť.

Prekvapením je, čo podnikatelia v ČR považujú za najväčší prínos členstva krajiny v EÚ. Očakávalo sa, že najväčšou výhodou je pre nich jednotný vnútorný trh, možnosť prístupu k 500 miliónom zákazníkov bez ciel a netarifných prekážok. Namiesto toho ale podnikatelia skôr uprednostnili osobné hľadisko a to, že sa pri ceste do zahraničia nemusia zdržiavať na colniciach (teda Schengen).

Zaujímavé je, že dôležitejšia než vnútorný trh (pre viac než polovicu respondentov) je možnosť získať dotáciu či iný podporný nástroj z EÚ. Zhruba polovica respondentov uvádza väčšie obchodné príležitosti a vnútorný trh.
 

Vyberte región